Bouwsels in onze directe omgeving

Bijeenkomst over ‘iconisch’ gebouw op kop Singel

Juichverhaal waarbij heikele kwesties werden vermeden

De zevende reus (fictieve molen) die werd gepresenteerd als het achtste wereldwonder. Tijdens de informatieavond op 5 maart over het nieuwe bouwsel dat op de kop van de Singel moet verrijzen, wist Marcel Groeneweg van Blauwhoed het smakelijk te vertellen. Hardop dromend zag hij hoe van heinde en verre treinladingen vol stervelingen zich voor dit ‘ankerpunt‘ zouden verdringen om een selfie te maken.

Hij legde en passant uit hoe de ontwikkelcombinatie waarvan zijn bedrijf deel uitmaakt tot dit winnende ontwerp was gekomen. Het gemeentebestuur wenste een Schiedams icoon en gesprekken met omwonenden en aanpalende bedrijven deden de rest. In het zaaltje gingen op dat moment tal van wenkbrauwen omhoog. Gesprekken? Met wie dan? Vragen stellen mocht echter nog niet.

De Blauwhoedman draaide, zoals het een ontwikkelaar betaamt, zijn promo vol verve af. In het pand 75 appartementen waaronder exemplaren met ruime balkons op het zuiden, werk-woon-eenheden en penthouses. En dat alles duurzaam en energieneutraal. Want warrmte- en koude-opslag, windmolentjes en zonnepanelen. In de plint zouden al die selfiemakers zich kunnen laven aan jenever en bonbons. S’maakt het?

Heikel punt

Het voetbalveldje – dat tien jaar geleden werd aangelegd – ging verdwijnen, maar er kwam een speelmogelijkheid aan de Schie (?) voor terug. Ruim aandacht ook voor de fietsenstalling in het gebouw en uitleg over de gebruikte kleuren die allemaal naar het verleden van Schiedam wezen. Hij vermeed angstvallig het heikele punt dat het merendeel van de toehoorders bezighield: parkeren.

In een belendende zaal mochten de aanwezigen vervolgens kaartjes invullen met hun vragen. En prangende kwesties voorleggen aan gemeenteambtenaren en ontwikkelaars. Omdat wij in de Oosterstaat met onze niet onderheide huizen in de directe vuurlinie van dat icoon liggen, was de heimethode van belang. Wees gerust straatgenoten, er gaat geboord worden, dus geen trillingsmeters, nulopnames en gezeur achteraf over schades.

Dan de gesprekken die met omwonenden en bedrijven gevoerd zouden zijn. Wij, een ploegje bewoners van voorin de straat, wisten van niets. Sterker, de uitbaters van café Pleinzicht en restaurant Tabor – bedrijven die pal aan die selfietrekker grenzen – wonen in onze straat en waren net zo verbaasd. Op naar de vertegenwoordiger van Blauwhoed om dit mysterie op te lossen. Zijn antwoord: we hebben dat low profile gedaan. Om geen aandacht te trekken.

Wazig

Hoongelach was zijn deel. Wie we het ook vroegen, niemand was iets gevraagd. Het tijdens de presentatie zo zorgvuldig vermeden onderwerp ‘parkeren‘ kwam uiteraard oorverdovend aan bod in het tweede deel van de avond. Desgevraagd vertelde projectleider Maarten van Otterdijk dat het aantal parkeerplaatsen in het icoon slechts 22 stuks bedroeg. De parkeernorm van 0.3 werd gehanteerd.

Onze suggestie dat dan de rest van de 75 nieuwe bewoners een parkeervergunning aan zou vragen om bijvoorbeeld bij ons in de straat te parkeren, wees hij van de hand. Nee, die krijgen geen vergunning. Over een alternatief van 41 plaatsen op en naast het parkeerplaatsje dat altijd vol staat om over de dubbel geparkeerde, wachtende taxichauffeurs maar te zwijgen, waren de antwoorden zo divers en wazig dat we gevoeglijk kunnen aannemen dat die lading onze staten zal bevolken.

Alsof we een decennium teruggaan in de tijd. Toen we eindelijk vergunningen  konden kopen en het filerijden in onze straten op jacht naar een parkeerplaats ophield. De ergernis uit de tijd zonder vergunningen gaat terugkomen. De gebezigde argumenten van: ga maar op de fiets, in een deelauto of met de trein zijn wensdenkerij. Er stond over het parkeerprobleem nog meer op ons lijstje. Waar gaan al de bouwvakkers die het icoon moeten bouwen hun auto’s laten?

Afvalpunt

De reden voor die vraag ligt in het feit dat, toen er nog niet zolang geleden iets verbouwd moest worden in een van de plintunits van het stationsplein, de bouwvakkers die hun wagens op het plein parkeerden werden verjaagd. Mocht niet. Wegwezen. Drie keer raden naar welke straat ze uitweken. Nee, laat maar. Naar de Oosterstraat.

Naast auto’s wordt ook afval geparkeerd op de AAP bij het parkeerterreintje. Dat afvalpunt gaat daar verdwijnen, want dat wil je als gemeentebestuur niet bij dat wereldwonder. Waar komt die AAP die behoorlijk vergroot moet worden - 75 bewoners extra plus de plintbedrijven – dan wel? In de buurt wist projectleider Van Otterdijk. Maar hij wilde de exacte locatie niet onthullen.

Er komt nog een aantal bijeenkomsten met omwonenden om het project te finetunen. Volgens wethouder Minhas is Blauwhoed daar goed in. Het simpele gegeven dat omwonenden en aanpalende bedrijven nooit gehoord zijn en de parkeerproblematiek in het promopraatje consequent werd vermeden, stemt verre van optimistisch.

MvO, nr 15, 6-3-2020, webmaster

----------------

Gemeente heeft geen zin in lastige discussies

Op Schie tv (7-3-2020) een bewoner van de Singel die ook al niet uit z’n dak gaat over het bouwsel op de kop van de Singel en de manier waarop het gevaarte tot stand is gekomen. We weten inmiddels uit eigen onderzoek dat ontwikkelaar Blauwhoed de onwaarheid spreekt over gesprekken met omwonenden en bedrijven.

Blauwhoed heeft niets anders gedaan dan de wens van het college van B&W (een iconisch gebouw) gestalte te geven. Niemand heeft ooit de rest van de inzendingen gezien. Het college was de jury. Hoezo inspraak? Achteraf vragen wat men van het ontwerp vond, en dat gebeurde veelvuldig op de informatieavond, was zinloos.

Kreten als megalomaan, fake, on-Schiedams en veel te hoog waren aan dovemansoren gericht. Het ‘winnende’ ontwerp gaat toch niet veranderen. Wat Blauwhoed niet verweten kan worden is het feit dan het voetvalveldje/speelplaatsje en de parkeerplaats verdwijnen. Het college is daarvoor verantwoordelijk. En had op de avond met antwoorden over alternatieven moeten komen.

Misverstand

Dat gebeurde niet. Waarom waren wij als omwonenden dan uitgenodigd? Om naar aanleiding van het wervende verhaal van Blauwhoed een appartement zonder parkeerplaats in de selfietrekker te kopen? Voor 250.000 euro voor vijftig vierkante meter exclusief de vve-bijdrage per maand? Op welke vreemde gedachten hinkt de gemeente?

Nog even over de parkeerplaats die gaat verdwijnen. Het is een misverstand dat daar alleen mensen hun auto stallen die met de trein/metro naar elders gaan. Als dat zo zou zijn, was die parkeerplek na zeven uur ’s avonds leeg.  Het tegendeel is het geval. Neem alleen al de bewoners die voor aan de Singelkant boven de plint wonen. Zij parkeren daar ook.

Om de geïnterviewde Singelbewoner van repliek te dienen had Schie tv een vertegenwoordiger van de gemeente uitgenodigd in verband met hoor en wederhoor. Er bleek niemand beschikbaar te zijn. Dat zal na die curieuze ‘informatieavond’ niemand bevreemden.

MvO, 8-3-2020

-------------------

Algemeen Dagblad/Waterweg, 13-3-2020