Bouwsels in onze directe omgeving

Bijeenkomst over ‘iconisch’ gebouw op kop Singel

Juichverhaal waarbij heikele kwesties werden vermeden

De zevende reus (fictieve molen) die werd gepresenteerd als het achtste wereldwonder. Tijdens de informatieavond op 5 maart over het nieuwe bouwsel dat op de kop van de Singel moet verrijzen, wist Marcel Groeneweg van Blauwhoed het smakelijk te vertellen. Hardop dromend zag hij hoe van heinde en verre treinladingen vol stervelingen zich voor dit ‘ankerpunt‘ zouden verdringen om een selfie te maken.

Hij legde en passant uit hoe de ontwikkelcombinatie waarvan zijn bedrijf deel uitmaakt tot dit winnende ontwerp was gekomen. Het gemeentebestuur wenste een Schiedams icoon en gesprekken met omwonenden en aanpalende bedrijven deden de rest. In het zaaltje gingen op dat moment tal van wenkbrauwen omhoog. Gesprekken? Met wie dan? Vragen stellen mocht echter nog niet.

De Blauwhoedman draaide, zoals het een ontwikkelaar betaamt, zijn promo vol verve af. In het pand 75 appartementen waaronder exemplaren met ruime balkons op het zuiden, werk-woon-eenheden en penthouses. En dat alles duurzaam en energieneutraal. Want warmte- en koude-opslag, windmolentjes en zonnepanelen. In de plint zouden al die selfiemakers zich kunnen laven aan jenever en bonbons. S’maakt het?

Heikel punt

Het voetbalveldje – dat tien jaar geleden werd aangelegd – ging verdwijnen, maar er kwam een speelmogelijkheid aan de Schie (?) voor terug. Ruim aandacht ook voor de fietsenstalling in het gebouw en uitleg over de gebruikte kleuren die allemaal naar het verleden van Schiedam wezen. Hij vermeed angstvallig het heikele punt dat het merendeel van de toehoorders bezighield: parkeren.

In een belendende zaal mochten de aanwezigen vervolgens kaartjes invullen met hun vragen. En prangende kwesties voorleggen aan gemeenteambtenaren en ontwikkelaars. Omdat wij in de Oosterstaat met onze niet onderheide huizen in de directe vuurlinie van dat icoon liggen, was de heimethode van belang. Wees gerust straatgenoten, er gaat geboord worden, dus geen trillingsmeters, nulopnames en gezeur achteraf over schades.

Dan de gesprekken die met omwonenden en bedrijven gevoerd zouden zijn. Wij, een ploegje bewoners van voorin de straat, wisten van niets. Sterker, de uitbaters van café Pleinzicht en restaurant Tabor – bedrijven die pal aan die selfietrekker grenzen – wonen in onze straat en waren net zo verbaasd. Op naar de vertegenwoordiger van Blauwhoed om dit mysterie op te lossen. Zijn antwoord: we hebben dat low profile gedaan. Om geen aandacht te trekken.

Wazig

Hoongelach was zijn deel. Wie we het ook vroegen, niemand was iets gevraagd. Het tijdens de presentatie zo zorgvuldig vermeden onderwerp ‘parkeren‘ kwam uiteraard oorverdovend aan bod in het tweede deel van de avond. Desgevraagd vertelde projectleider Maarten van Otterdijk dat het aantal parkeerplaatsen in het icoon slechts 22 stuks bedroeg. De parkeernorm van 0.3 werd gehanteerd.

Onze suggestie dat dan de rest van de 75 nieuwe bewoners een parkeervergunning aan zou vragen om bijvoorbeeld bij ons in de straat te parkeren, wees hij van de hand. Nee, die krijgen geen vergunning. Over een alternatief van 44 plaatsen op en naast het parkeerplaatsje dat altijd vol staat om over de dubbel geparkeerde, wachtende taxichauffeurs maar te zwijgen, waren de antwoorden zo divers en wazig dat we gevoeglijk kunnen aannemen dat die lading onze staten zal bevolken.

Alsof we een decennium teruggaan in de tijd. Toen we eindelijk vergunningen  konden kopen en het filerijden in onze straten op jacht naar een parkeerplaats ophield. De ergernis uit de tijd zonder vergunningen gaat terugkomen. De gebezigde argumenten van: ga maar op de fiets, in een deelauto of met de trein zijn wensdenkerij. Er stond over het parkeerprobleem nog meer op ons lijstje. Waar gaan al de bouwvakkers die het icoon moeten bouwen hun auto’s laten?

Afvalpunt

De reden voor die vraag ligt in het feit dat, toen er nog niet zolang geleden iets verbouwd moest worden in een van de plintunits van het stationsplein, de bouwvakkers die hun wagens op het plein parkeerden werden verjaagd. Mocht niet. Wegwezen. Drie keer raden naar welke straat ze uitweken. Nee, laat maar. Naar de Oosterstraat.

Naast auto’s wordt ook afval geparkeerd op de AAP bij het parkeerterreintje. Dat afvalpunt gaat daar verdwijnen, want dat wil je als gemeentebestuur niet bij dat wereldwonder. Waar komt die AAP die behoorlijk vergroot moet worden - 75 bewoners extra plus de plintbedrijven – dan wel? In de buurt wist projectleider Van Otterdijk. Maar hij wilde de exacte locatie niet onthullen.

Er komt nog een aantal bijeenkomsten met omwonenden om het project te finetunen. Volgens wethouder Minhas is Blauwhoed daar goed in. Het simpele gegeven dat omwonenden en aanpalende bedrijven nooit gehoord zijn en de parkeerproblematiek in het promopraatje consequent werd vermeden, stemt verre van optimistisch.

MvO, nr 15, 6-3-2020, webmaster

----------------

Gemeente heeft geen zin in lastige discussies

Op Schie tv (7-3-2020) een bewoner van de Singel die ook al niet uit z’n dak gaat over het bouwsel op de kop van de Singel en de manier waarop het gevaarte tot stand is gekomen. We weten inmiddels uit eigen onderzoek dat ontwikkelaar Blauwhoed de onwaarheid spreekt over gesprekken met omwonenden en bedrijven.

Blauwhoed heeft niets anders gedaan dan de wens van het college van B&W (een iconisch gebouw) gestalte te geven. Niemand heeft ooit de rest van de inzendingen gezien. Het college was de jury. Hoezo inspraak? Achteraf vragen wat men van het ontwerp vond, en dat gebeurde veelvuldig op de informatieavond, was zinloos.

Kreten als megalomaan, fake, on-Schiedams en veel te hoog waren aan dovemansoren gericht. Het ‘winnende’ ontwerp gaat toch niet veranderen. Wat Blauwhoed niet verweten kan worden is het feit dan het voetvalveldje/speelplaatsje en de parkeerplaats verdwijnen. Het college is daarvoor verantwoordelijk. En had op de avond met antwoorden over alternatieven moeten komen.

Misverstand

Dat gebeurde niet. Waarom waren wij als omwonenden dan uitgenodigd? Om naar aanleiding van het wervende verhaal van Blauwhoed een appartement zonder parkeerplaats in de selfietrekker te kopen? Voor 250.000 euro voor vijftig vierkante meter exclusief de vve-bijdrage per maand? Op welke vreemde gedachten hinkt de gemeente?

Nog even over de parkeerplaats die gaat verdwijnen. Het is een misverstand dat daar alleen mensen hun auto stallen die met de trein/metro naar elders gaan. Als dat zo zou zijn, was die parkeerplek na zeven uur ’s avonds leeg.  Het tegendeel is het geval. Neem alleen al de bewoners die voor aan de Singelkant boven de plint wonen. Zij parkeren daar ook.

Om de geïnterviewde Singelbewoner van repliek te dienen had Schie tv een vertegenwoordiger van de gemeente uitgenodigd in verband met hoor en wederhoor. Er bleek niemand beschikbaar te zijn. Dat zal na die curieuze ‘informatieavond’ niemand bevreemden.

MvO, 8-3-2020

-------------------

Algemeen Dagblad/Waterweg, 13-3-2020

---------------

Nieuwe Stadsblad, 17-6-2020

-----------------------

Algemeen Dagblad/Waterweg, 17-7-2020

De foto (uit 2016) bij dit stuk in het AD is voltooid verleden tijd. Precies een maand geleden, toen een hoosbui Schiedam teisterde, bleek dat de onderbemalingsvariant - uitgedacht en uitgevoerd door Irado onder leiding van Arie Lingen - werkte. Voor het eerst kwam de Oosterstraat niet meer in het lijstje van natte voeten voor.

Schie Nieuws, 17 juni 2020: 'Er zijn meldingen onder andere uit de Boylestraat, Villastraat, 's-Gravesandestraat, Kepplerstraat, Oostsingel, Verdistraat, Boerhaavelaan, Rozenburgsestraat, van 't Hoffplein en de Van Marumstraat.'

De Villastraat en de Oostsingel krijgen op termijn (binnen twee jaar) ook pompen (nieuwsbrief april 2020). En als de bewoners van die straten slim zijn, dringen ze aan op waterdrempels en afsluiting van het Singelriool. Net zoals bij de Oosterstraat is gebeurd. Dan is ook hun leed geleden.

Dat de gemeente het nieuwe pand - er worden geen iconische gebouwen gebouwd, dat is een marketingtruc - nu probeert te 'verkopen' als oplossing voor de wateroverlast is klinkklare onzin. Of het Singelriool dat een hevige regenbui niet kan verwerken (Haskoningrapport) de extra belasting van 75 woonunits plus plint aankan, zal de toekomst moeten uitwijzen.

Dan de gevreesde parkeeroverlast. Het parkeerterreintje plus de plaatsen die er haaks op staan, omvat 44 plekken. De gemeente is niet van plan te compenseren. Er komen bij de reconstructie van de PKO-laan en de Lorentzlaan 14 parkeerplekken bij, dus niet zeuren. Het nieuwe gebouw biedt ruimte aan 22 auto's. Hoe worden die verdeeld? Per loting? Bij opbod?

De stakkers die geen parkeerplek binnen het gebouw kunnen bemachtigen, krijgen geen parkeervergunning, zo is de gedachte. Want ze wonen toch bij een ov-knooppunt? Ontwikkelaar Blauwhoed denkt de units zonder parkeerplaatsen makkelijk kwijt te kunnen. Je zal maar zo'n appartement kopen en ooit willen verkopen. Zonder parkeerfaciliteit. Wensdenkerij.

MvO, 17-7-2020

---------------------

Simpele vragen, moeilijke antwoorden

Je wilt als gemeente in de stad een nieuw gebouw neerzetten. Op de plek waar dat pand moet verrijzen, resideren een druk bevolkt parkeerterrein met 44 plekken en dubbel geparkeerde, wachtende taxi’s, een uitgebreide AAP (Afval Apart Punt) en een destijds dringend door de jeugd gewenst voetbalveldje met alles erop en eraan dat pas 10 jaar geleden werd aangelegd (klik hier, hier, hier en hier).

Als je dan een informatieavond voor omwonenden belegt, kun je er vergif op innemen dat er vragen komen over parkeren, afvalpunt en voetbalveldje. Met andere woorden: dat je, als anticiperende gemeente, met antwoorden op de proppen moet komen. Dat lijkt logisch, maar niet in Schiedam. Wél een wervende verhandeling over het nieuwe bouwsel door de ontwikkelaar, maar geen antwoorden op gerechtvaardigde vragen.

Samen met u

Die informatieavond was op 5 maart 2020. Ambtenaren gaven wazige antwoorden en aanwezigen mochten op kaartjes hun vragen formuleren. Ruim vier maanden later (15 juli 2020) werd er een online bijeenkomst georganiseerd. En? Eindelijk antwoorden? Vergeet het maar. Over het voetbalveldje: ‘Er komt een groene speelvoorziening terug in de wijk, wij willen samen met u onderzoeken waar behoefte aan is.’ Dat heeft de jeugd een decennium geleden al aangegeven. Aan een voetbalveldje. 

Over de AAP: ‘Er worden nieuwe locaties gezocht op loopafstand.’ Waarom moeten die plekken nu nog worden gezocht? Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Over de wegvallende parkeerplaatsen: ‘Voor forenzen zijn er voldoende alternatieve plekken in de omgeving, zoals bij Q-Park. Vervangende parkeerplaatsen (64) bij Q-Park, P&R Horvathweg. Bewoners zijn aangewezen op het gebied waar zij een vergunning voor hebben.’

Buitenbeentje

Uit eerdere uitspraken weten we dat er slechts 22 parkeerplaatsen in het gebouw worden aangelegd en dat de overgrote meerderheid van de nieuwe bewoners geen parkeervergunning krijgt. Dus in een omgeving waar iedereen een of twee parkeervergunningen kan kopen, wordt er een buitenbeentje neergezet waarvan de toekomstige bewoners die mogelijkheid niet hebben. Hoe ga je dat handhaven? En vrienden en kennissen die op verjaarsvisite komen? Ook zeker allemaal autoloos.

Wordt die nieuwe norm  - 0,3 parkeerplekken - ineens overal in Schiedam gehanteerd? Ga maar bij De Nieuwe Wetenschappers kijken. Volop parkeerplekken. Of Let’s go West tegenover de Wiltonhaven. Alle 149 appartementen plus de gevestigde bedrijven krijgen een eigen parkeerplaats. Tot slot het nieuwe woningbouwproject op de locatie van het voormalige sportfondsenbad aan de Burgemeester Knappertlaan. Zeventien woningen met 26 parkeerplaatsen.

MvO, 25 -7-2020

----------------------

Algemeen Dagblad/Waterweg, 12-11-2020

Belangstelling digitaal overleg minimaal

Voorziene parkeerproblemen weggewuifd

Het parkeerterreintje dat volgens Blauwhoed/gemeente slecht 34 plekken telde, bestond plotsklaps uit de werkelijke 43 plaatsen. Vijftien van die parkeerders waren treingangers en de rest buurtbewoners, zo hadden de rekenmeesters uitgevonden. Die treinmensen moesten voortaan maar in de Q-PARK - of in de Euroscoopgarage gaan parkeren en voor de rest werd ruimte gevonden op de vernieuwde PKO-laan (plus 14 plekken), de Singel, de Overschiesestraat en de Overschiesedwarsstraat.

Probleem opgelost, niet verder zeuren en bovendien wil de gemeente het autobezit terugdringen. Wie een tweede autoparkeervergunning bezit, mag hem houden, maar na verhuizing blijft alleen de eerste vergunning op dat adres bestaan. Een tweede auto krijgt geen vergunning meer. Op de suggestie bewonersvergunningen uit te geven zodat 'vreemdelingen' kunnen worden gedetecteerd, kwam een bizar antwoord. Helemaal omdat het gebruik van deelauto's (en het afschaffen van eigen auto's) werd bejubeld.

Nee, werd er gewaarschuwd, doe dat nou niet. Want dan worden bezoekers van bewoners benadeeld en ook mensen die winkels of horecabedrijven willen aandoen, gedupeerd. Met andere woorden: ons wordt min of meer opgedrongen onze auto's weg te doen ten faveure van deelauto's, maar onze bezoekende kennissen of mensen die in Schiedam willen winkelen, krijgen met hun auto's ruim baan.

En hier zien we voor de zoveelste keer de doelredenering. De gemeente laat Blauwhoed alles volbouwen en wanneer er geklaagd wordt over de parkeerproblematiek is er zogenaamd niets aan de hand, is autobezit smerig en zijn deelauto's de oplossing. Parkeren op straat goedkoper dan in de garages? Gemeente: "Tja, zou kunnen. We komen binnenkort naar u toe om daarover van gedachten te wisselen." Tuurlijk.

MvO, 12-11-2020

--------------

Verwarrende parkeermogelijkheden

Deel van de appartementen die op Funda worden aangeboden.

Sinds kort prijken op huizensite Funda appartementen uit het 'icoon' die in december in de verkoop gaan. Wie door de wervende teksten naar beneden scrolt, leest onder kenmerken iets vreemds:

Parkeervergunningen? Maar er is ons toch bij hoog en bij laag bezworen dat de bewoners van dat gebouw geen vergunningen zouden krijgen? Contact opgenomen met de verkoopafdeling van Blauwhoed. We werden het eens. Betaald parkeren en openbaar parkeren is dubbelop, want voor openbaar parkeren moet je betalen. Met parkeergarage wordt de autobergplaats van Euroscoop bedoeld. Prijzen nog niet bekend.

Wel bekend is dat de tweeëntwintig inpandige icoonparkeerplaatsen voor 30.000 euro per stuk van de hand gaan. Die plekken worden overigens exclusief aan bepaalde bouwnummers gekoppeld. Dan de heikele term 'parkeervergunningen'. Nee, die hoorde daar inderdaad niet thuis. Nogmaals de verzekering dat de nieuwe buren geen vergunningen krijgen. De verkoopafdeling zou er voor zorgen dat de tekst wordt veranderd.

MvO, 8-11-2021

Naschrift: de verkoopafdeling van Blauwhoed hield woord. De misleidende term 'parkeervergunningen' werd dezelfde dag verwijderd.

-------------------

Uit welke mouw komt de AAP?

We schreven het al - zie vorig bericht -  de bewoners van het s’Maak-gebouw zouden geen parkeervergunningen krijgen. Bij het bestuderen van de stukken van 11 november 2020 stond het nog eens klip en klaar aangegeven.

In datzelfde verslag een plattegrond die destijds aan de aandacht was ontsnapt. Een vergroting liet duidelijk zien waar de tot dusver geheim gehouden locatie van het nieuwe Afval Apart Punt (AAP) was gepositioneerd: aan de Overschiesedwarsstraat tegenover Tabor.

 

Onze straatgenoten, de uitbaters van Tabor, reageerden geschokt en vol ongeloof op deze vondst. Het restaurant heeft al een afvalcontainer aan Singelzijde op de stoep staan en zou nu door een hele batterij van die apparaten geflankeerd gaan worden. Inclusief het zware verkeer van de Iradowagens in het straatje.

Omdat de gemeente over de AAP-plaatsen gaat, legden we de vraag voor aan projectleider Piet Bakker: Is die tekening een verzinsel van de plattegrondschetser of komt de AAP inderdaad op die plek? Zijn antwoord: Ik zeg niet dat het een verzinsel is en kan ook nog niet uitsluiten of de AAP daar nu wel of niet komt. Wat ik wel weet is dat de ontwikkelaar nog steeds druk doende is met dit onderwerp. Zodra er duidelijkheid is ga ik er vanuit dat dit vroegtijdig richting omgeving gecommuniceerd gaat worden.

Die ontwikkelaar is Blauwhoed, dus namen de Taboruitbaters contact op met ontwikkelingsmanager Marcel Groeneweg. Hij reageerde zowel mondeling als schriftelijk. Zijn bedrijf gaat niet over de AAP-plek. De gemeente is daarvoor verantwoordelijk. Sterker, hij stelt dat Blauwhoed in hetzelfde schuitje zit als Tabor, want een van de s’Maak-woningen bevindt zich op de hoek waar de AAP staat ingetekend.

 

MvO, 23-12-2021

-----------------

Morgen stemming over bestemmingsplan

‘Icoon’ werpt schaduw vooruit

Van ‘een waardeloos voorstel’ tot ’een Schiedam op de kaart zetter’. Dat waren de kwalificaties die het zogenaamde icoon op de kop van de Singel tijdens de commissievergadering op 11 oktober 2022 ten deel vielen. Bezwaarmakers tegen de kolos waren allemaal al het bos ingestuurd. Enkelen deden als inspreker nog een poging. Zoals Mohammed L. iaallala van de Ocean Group. Deze vastgoedonderneming bezit op de hoek Singel-Professor Kamerlingh Onneslaan vier bedrijfruimtes en 15 appartementen. Pal tegenover het bakbeest. Hij begon zijn betoog met een passage uit het Verslag en advies van de subcommissie zienswijzen:

De subcommissie zienswijzen constateert dat de geplande ontwikkeling bij de huidige bewoners en ondernemers in de buurt veel emotie oproept. De subcommissie betreurt dat zij zich niet gehoord voelen.
De subcommissie is van mening dat het college met deze ontwikkeling de grenzen heeft opgezocht van wat juridisch mogelijk is en dat hierbij soms voorbij is gegaan aan de belangen van bewoners en ondernemers rond het geplande gebouw Smaak met betrekking tot parkeren, bezonning/bouwhoogte en geluid. Zij adviseert de raad dit als aandachtpunt mee te nemen bij de besluitvorming.

Raad van State

De Oceanvertegenwoordiger vertelde dat zijn bedrijf een contrastudie heeft laten uitvoeren die zijn bezwaren onderschrijft. ‘Dit college wil koste wat kost een vierkant door een cirkel duwen.’ Wanneer de raad instemt met de wijziging van het bestemmingsplan ten faveure van s‘Maak, zal hij zich tot de Raad van State wenden voor een onafhankelijk oordeel.

Een van Ocean’s huurders, straatgenoot Ton Bijtenhoorn, sinds jaar en dag uitbater van Café Pleinzicht was somber gestemd. Weg zon op zijn terras, weg parkeerplaatsen voor zijn deur en welkom twee jaar stof happen tijdens de bouw van de nieuwe overbuur. Net de coronamaatregelen achter de rug en nu dit weer. Hij zag een omzetdaling van vijftig procent en een verliespost als hij de nering mocht willen laten overnemen.

Van de coalitiepartijen - alleen de PvdA hield zich stil – heeft het college niets te vrezen. Die zijn allemaal blij. De oppositie roerde zich wel. Maarten Reuderink van de Ouderenpartij veegde de vloer aan met ‘dit onzinnige project’. Hij betoogde dat er helemaal geen vraag is naar dure appartementen. ‘Aantoonbare flauwekul. Een derde van de woningen is nog steeds niet verkocht. Zet er een grote molen neer. Zijn we meteen af van al die waardeloze voorstellen.’

Beroemde voetballers

Wethouder Antoinette Laan (VVD) die destijds een stoelendans deed met Fahid Minhas (VVD) beet kritische commissieleden toe dat de raad met de woon-, mobiliteits- en stationsvisie had ingestemd. Het college viel niets te verwijten; dat had alle procedures gevolgd. Al die klagende omwonenden moesten niet bij haar zijn, want, zo stelde zij: dit college heeft gekozen voor de belangen van de nieuwe bewoners. Meer inkomen voor de stad en wellicht gaan ze een biertje drinken bij Pleinzicht.

Voor het door de jeugd destijds zo felbegeerde voetbalveldje dat verdwijnt, komt niets in de plaats. Speelplekken genoeg. Ook schoolpleintjes worden ineens als alternatieven opgevoerd. Laan vond dat daarover niet laatdunkend moest worden gedaan, want zij had in haar jeugd leren voetballen op haar schoolpleintje en tal van beroemde voetballers ook.

Ook het peuterspeelplaatsje in onze Oosterstraat waar voetballen verboden is, wordt als alternatief opgevoerd.

Kanttekeningen

In den beginne was er sprake van 75 woningen. Dat werden er ineens 79. De artist impressions geven de oplossing. Eerst kregen we horeca aan de Singelkant voorgeschoteld:

Kennelijk bleek dat te ambitieus en verdwenen de tafeltjes met bedienend personeel. Ervoor in de plaats kwamen woningen:

 

Er zijn 52 van de 79 woningen verkocht. Dat is niet 70 procent, maar 65.8 procent.

De 2000 vierkante meter kantoorruimte in het gebouw werden verkocht aan Woonplus. Die woningcorporatie is thans gehuisvest aan de Valeriusstraat 3 in Groenoord. Inclusief parkeerterrein. Op die plek zal ontwikkelaar Blauwhoed woningen realiseren voor het middeldure woonsegment. Lucratief stuivertje wisselen.

Van de AAP blijven de voorste vier containers voorlopig staan. Tot er een definitieve plek is gevonden voor de complete batterij.

Uit het Brabantse bericht over Bouwgroep Moonen, een van de partners in het zelfbenoemde icoon. Onderdelen van dat bedrijf werden vier jaar geleden failliet verklaard en bij het faillissement werd mogelijk gefraudeerd.

Met Blauwhoed is niets aan de hand. Fahid Minhas fungeert op de website van die onderneming als uithangbord. Hij laat weten: Door co-creatie worden omwonenden en geïnteresseerden vanaf de initiatieffase betrokken. Samen kijken ze naar hoe de nieuwe buurt het beste in de omgeving past. Het is niet voor niks dat een plan daarna breed gedragen wordt door de kopers en de omgeving.

Betrokken? Omwonenden? Breed gedragen? Ach, hij heeft het wel meer mis.

MvO, 17-10-2022

-------------

AD Waterweg, 17-10-2022

--------------------

Verandering bestemmingsplan aangenomen

‘College gedienstige van vastgoedjongens’

De Schiedamse coalitie (VVD, D66, DENK, Progressief Schiedam en de PvdA) is net als de boerenmetworst van een Zaanse grootgrutter: Vol van Smaak. Gisterenavond werd tijdens de raadsvergadering wederom ieder bezwaar tegen het megalomane project opzij geschoven bij monde van wethouder Laan (VVD) en werd het bestemmingsplan met 19 stemmen voor en 14 tegen aangenomen.

Participatie van omwonende burgers en bedrijven? Welnee, niks met die lui te maken. Wethouder Laan is er eerlijk over; zij bekommert zich alleen maar over de nieuwe bewoners en met haar de rest van de coalitie, want ze spreken met één mond. Ze woont overigens zelf in Rotterdam en peinst er niet over om naar Schiedam te verhuizen.

Ouderenpartijvoorman Maarten Reuderink: 'Haar voorganger (Minhas, VVD) was een vastgoedjongen. Maar hij wist wel waar we het over hadden. De huidige wethouder stelt zich zowel bij s’Maak als bij de Miller op als een gedienstige van vastgoedjongens. Niet de belangen van de Schiedamse burger zijn leidend, maar van de projectontwikkelaar.'

Komt dat monster (gezien van de zijkant) van loch ness s’dam er nu definitief? Dat valt nog te bezien, want Deniz Yilmaz, ceo van de Ocean Group waarschuwde vooraf aan de stemming wederom dat zijn benadeelde onderneming naar de Raad van State stapt als het college de voeten blijft treden met een goede ruimtelijke ordening.

Wordt gevolgd.

MvO, 19-10-2022

--------------------

AD Waterweg, 20-10-2022