Nieuwe Stadsblad, mededelingen gemeente,
16-9-2020
AMEC-gebouw:
zelfde plaats, andere gedaante
Het zogenoemde AMEC-gebouw, het hoge pand aan het
Stationsplein en de Horvathweg, zal binnen afzienbare tijd een ingrijpende
gedaantewisseling ondergaan.
Het pand dankt nog steeds zijn naam aan aan het bedrijf
dat er zich begin jaren zestig van de vorige eeuw vestigde:
KH-AMEC Engineering BV. Die onderneming zette de bedrijfsnaam luidkeels op
de top.
Het
gebouw herbergde op de begane grond achtereenvolgens een Fiatdealer (Unique)
en daarna een Renaultdealer (Kreisel) plus een Shell-station.
Tien jaar geleden, toen onze straat werd mishandeld
door aannemer Kraaijeveld, werd het lege pand door de toenmalige Duitse
belegger opgeknapt. Een aantal bedrijven (het RIAGG, Nijgh) en later ook een
vestiging van SPAR vonden er een nieuw onderkomen. Weer later mochten
studenten het gebouw betrekken.
Het pand, dat inmiddels in handen is van Ultee Vastgoed
uit Rotterdam, zal de komende tijd drastisch worden verbouwd. Zo zal er een
aantal verdiepingen van de betonnen kolos worden gesloopt om plaats te maken
voor meer etages in houtskeletbouw. Het pand wordt dus hoger. Het 'ícoon'
aan de overkant ook?
Drukke bedoening
Als de stofwolken zijn opgetrokken, zullen er 130
woningen tevoorschijn komen inclusief fietsenstalling, berging, detailhandel
en horeca. Welja. Nog meer horeca. Eind dit jaar moet het gebouw leeg zijn
en eind volgende jaar is het pand volgens de planning herontwikkeld. Waar
gaan al die nieuwe bewoners parkeren?
Volgens projectmanager Sandra van Riemsdijk beschikt
het AMEC-gebouw over 80 eigen parkeerplaatsen. Of dat aantal genoeg zal zijn
om de gevreesde parkeeroverlast in onze straat te beperken? Of krijgen
bewoners/gebruikers die geen plaats kunnen bemachtigen net zoals in het 'ícoon'
ook geen parkeervergunning?
Al met al gaat het de komende tijd een drukke bedoening
worden. De reconstructie van de PKO-laan (waar gaan die bewoners parkeren?),
de verbouwing van het AMEC-gebouw en daarna het Blauwhoedpand op de kop van
de Singel. Onze, na de parkeervergunningen, o zo rustige straat kan zijn dik
honderd jaar oude borst natmaken.
MvO, 16-9-2020
---------------
AMEC-gebouw:
zelfde plaats, andere
naam
Nieuwe Stadsblad, mededelingen gemeente,
10-3-2021
------------------
Ontwikkeling Amec-gebouw stap
verder
SCHIEDAM - De gemeente kan verder met het
herontwikkelen van het kantoorgebouw bij het station, bekend als het
Amec-gebouw. De raad gaf gisteren toestemming om in de planontwikkeling af
te wijken van het bestemmingsplan.
Het pand moet - onder de noemer Terras aan de Schie - worden omgebouwd tot
honderddertig huurwoningen. Het betreft een particulier initiatief van
ontwikkelaar U Vastgoed
In de raad was overigens nog wel het nodige te doen over de plannen.
Verschillende fracties vrezen voor grote parkeerproblemen in het gebied.
Wethouder Antoinette Laan wist met name LOS, Ouderenpartij Schiedam en
fractie Post niet te overtuigen; zij stemden tegen de 'Verklaring van geen
bedenkingen omgevingsvergunning Stationsplein 2 (Terras aan de Schie)'.
Maarten Reuderink van OPS sprak van 'het propageren van wensdenken' door het
college. "De parkeerdruk in oost neemt alleen maar verder toe." In plaats
van 'geen bezwaar', zoals het verzoek van het college aan de raad, had hij
naar eigen zeggen juist 'heel veel bezwaar'. Monique Rotteveel van LOS sprak
van 'een disaster voor de huidige bewoners'.
Parkeren
In de plannen komen voor toekomstige bewoners van het complex tachtig
parkeerplaatsen beschikbaar onder het station. Dat zijn er minder dan
volgens de normen nodig. "Het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan
‘Parkeren’, omdat niet wordt voorzien in voldoende parkeergelegenheid op
eigen terrein", aldus B&W. Bilal Badri van de PvdA vroeg het college of het
mogelijk is om voorwaarden te stellen aan dat parkeren, bijvoorbeeld over de
maximum tarieven die daarvoor gevraagd worden. Volgens de wethouder is dat
niet mogelijk.
"Met het besluit van de gemeenteraad kan de procedure voor een wijziging van
het bestemmingsplan voor Terras aan de Schie in gang worden gezet", zo laat
de gemeente vanmorgen in een persbericht weten. "Het initiatief omvat de
sloop van drie verdiepingen en het vervolgens opbouwen van acht verdiepingen
met houtskeletbouw. De ontwikkelaar verwacht eind 2021 te starten. De
verwachte oplevering van de appartementen is eind 2022."
Volgens wethouder Laan en anderen zal het project een eigen doelgroep
aanspreken. "Als ik twee auto's op mijn oprijlaan wil hebben, zal ik hier
niet komen wonen." Het project richt zich met name op jongere huizenkopers
die hechten aan de nabijheid van het station. Sowieso zal de markt voor
huizen veranderen, aldus Laan. "Er zullen in de toekomst andere afwegingen
worden gemaakt."
Verhuisbewegingen
Frans Hamerslag van Progressief Schiedam ziet dat wel zitten. "Wij zien in
de verbouw, de omhoogbouw, een upgrade voor het Stationsplein. (..) We
willen met Schiedam vooruit, zodat jongeren in Schiedam blijven omdat er
woningen zijn. Daarom moeten we dit ook gewoon lekker gaan doen met elkaar."
De ontwikkelaar en architect zijn van plan het Amec-gebouw verder te
verduurzamen, door te werken met houtskeletbebouwing (HSB) - wat bijdraagt
aan CO2-reductie. "Verder wordt een duurzame WKO-installatie geïmplementeerd
om het energieverbruik laag te houden en om het gebouw van extra koeling te
voorzien in de zomerperiode. Vooruitlopend op de nabije toekomst zal Terras
aan de Schie gasloos zijn. Tenslotte wordt groen toegevoegd door toepassing
van het sedum-dakbedekking en beplanting aan de gevels', aldus de
plannenmakers. "De groene daktuinen hebben een waterbergende functie en
leveren een bijdrage aan de groenbeleving op en rondom de locatie."
De gemeente vindt de ontwikkeling van het pand belangrijk, omdat het zorgt
voor extra woningen in de stad. Bovendien brengt zo'n toevoeging extra
'verhuisbewegingen' op gang in de stad. "En het trekt nieuwe doelgroepen
aan." Verder ontstaat door de woningbouw op deze locatie bij het station
Schiedam-Centrum 'een verbinding tussen de bedrijventerreinen aan de ene
kant van de snelweg en het centrum aan de andere kant'. "De toekomstige
woningen dragen bij aan het versterken van het economisch vestigingsklimaat
in de nabijgelegen bedrijvenpolders."
Schiedam24, 9-7-2021
------------------
College wijst AMEC af
als monument
SCHIEDAM – Het college
van burgemeester en wethouders is het niet eens met de Historische
Vereniging Schiedam dat het AMEC-gebouw op het Stationsplein 2 aangewezen
zou moeten worden als gemeentelijk monument.
Het college heeft een verzoek daartoe afgewezen en
de zienswijze van de
Historische Vereniging ongegrond verklaard. Tegelijk is een
omgevingsvergunning verleend voor het optoppen en herbestemming van het
voormalige kantoorgebouw dat met de extra verdiepingen ruimte biedt aan 130
appartementen van minimaal zeventig vierkante meter. Een deel van het gebouw
wordt gesloopt en de flat wordt tien meter hoger. Op de begane grond blijft
er ruimte voor detailhandel.
De Historische Vereniging vreest dat van de oorspronkelijke architectuur
weinig overblijft. Bij gebouwen met een hoge erfgoedwaarde moeten de
bestaande cultuurhistorische en architectonische kwaliteiten bewaard
blijven, bracht de vereniging naar voren. Een ophoging van de flat behoort
volgens wel tot de mogelijkheden, indien deze toevoeging als een zelfstandig
element herkenbaar is, aldus bestuurslid Sjaak Meijer.
Schiedam24, 30-9-2021
-----------------
Gemeente denkt dat
Bolton kan toveren
Op 26 april stelde Bolton
Renovatie BV omwonenden via een brief op de hoogte van de transformatie van
het aloude AMEC-gebouw naar het nieuwe Terras aan de Schie. Er was zelfs een
website in het leven geroepen:
www.terrasadschie.nl
Een blik op die site leert dat de
oplevering gepland staat in 2024. Dat is raar. Niet de planning van Bolton,
want die is realistisch. Nee, het consequent volhouden van de gemeente dat
het pand eind dit jaar al in volle glorie gereed is. Zie
persbericht van 2
mei.
Teamleider Loek Sistermans van
Bolton wist ook niet wat hij hoorde toen we hem om een reactie vroegen. Hij
bekeek de stukken op de Schiedamse websites die allemaal de foutieve
opleveringstermijn hadden overgenomen en zou de gemeente op deze omissie
wijzen.
Omdat ook de bouw van het
zogenaamde icoon op de kop van de Singel in november van dit jaar start, zal
er aan bouwverkeer geen gebrek zijn. Busjes van Bolton worden op de 80
parkeerplaatsen van het AMEC-gebouw gestald en het zware verkeer komt via
de PKO-laan zo verzekerde de teamleider.
Mooi. Als onze Oosterstraat er
maar geen (over)last van heeft. Sistermans snapte onze zorgen en is te allen
tijde bereid tot overleg.
MvO, 11-5-2022
|