|
||
Van utopie naar haalbaar? |
||
Rotterdammer Jan Ultee werd door de lokale omroep Twee geïnterviewd en deed uit de doeken wat zijn U Vastgoedbedrijf voor ogen heeft met het, door hem van ontwikkelaar Blauwhoed overgenomen s’Maak-project. Als eigenaar van het AMEC-gebouw, dat op dit moment een metamorfose ondergaat, hield hij het reilen en zeilen aan de overkant nauwlettend in de gaten. Tja, wie in de omgeving niet? Zoals de Blauwhoedjuichverhalen, de onvoorwaardelijke steun van ex-wethouder Minhas (VVD) die sowieso in sprookjes gelooft en z’n opvolgster Laan (VVD) die er alles voor over had om nu eindelijk eens gefortuneerde nieuwe bewoners binnen te harken. Aan alle opgeklopte vertelsels kwam abrupt een einde toen de ingehuurde aannemer niet solvabel bleek. Zorgenkind De U Vastgoedbaas sloeg zijn slag en bevrijdde collega Blauwhoed van het overgehypete zorgenkind. En, zo vertelde hij, met begrip voor alle bezwaren die te berde waren gebracht tegen de komst van deze volstrekt vreemde eend in de bijt van Schiedam-Oost. Het gigantische ledscherm (volgens Blauwhoed een selfietrekker van jewelste) gaat in de nieuwe opzet finaal aan diggelen. Ultee vindt het aanbod van appartementen in de oorspronkelijke opzet te beperkt. Om de markt breder te maken wordt het aantal woningtypes uitgebreid. Bijvoorbeeld met maisonnettes. Verder wordt het gebouw opgeleukt met een intern pleintje. De kersverse planeigenaar: ‘En wat iedereen natuurlijk niet wil is dat er meer woningen komen en minder parkeerplaatsen.’ Zo op het eerste gezicht een schot voor open doel. Gaat Ultee ervoor zorgen dat de 44 gesloopte parkeerplekken voor de omwonenden terugkeren? Nou nee. Hij heeft het over de toekomstige bewoners van de kolos. Terwijl Blauwhoed aan het prutsen was met een stapelbedconstructie voor enkelen gaat U Vastgoed een ruimere parkeergarage bouwen. Ook voor de bezoekers? Vergunningenveto Hoe ruim wordt die garage? Is er ook plaats voor de Woonpluswerknemers die 2000 vierkante meter van het complex gaan bevolken? Of komen die allemaal met trein, tram, deelauto of fluisterboot? En hoe zit het met autobezitters die onverhoopt geen parkeerplaats kunnen bemachtigen? Geldt voor hen ook het stellig afgesproken vergunningenveto? Ultee financiert het project kennelijk zelf, want hij weet met zekerheid dat de eerste heipaal voor de zomer van dit jaar geboord gaat worden en dat het gevaarte begin 2026 gereed is. Hij heeft er dan, zo zegt hij zelf, van een mooi project, een haalbaar project van gemaakt. Echter, de parkeerproblematiek voor de omwonenden blijft en waar de AAP komt weet ook nog niemand. MvO, 19-3-2024 ---------------------
Nieuwsblad Schiedam, 17-4-2024 -----------------------
Nieuwsblad Schiedam, 24-4-2024 (aanvragen omgevingsvergunningen) ---------------------- s’Maak naar de plastisch chirurg
Jan Ultee, eigenaar van U Vastgoed, had het al aangekondigd: het gigantische ledscherm dat ontwikkelaar Blauwhoed ooit voor ogen had (de selfietrekker) zou ten grave worden gedragen. Op de nieuwe website is te zien hoe de cosmetische ingreep uitpakt. MvO, 27-4-2024 ---------------------- Eindelijk komt de AAP uit de mouw
Op een van de nieuwe artist impressions van de s’Maak-website is na eindeloos gedraai eindelijk de plek van het Afval Apart Punt (AAP) te zien. Hoe was het ook alweer? Op 5 maart 2020 werd een informatieavond gehouden over het toen nog te realiseren Blauwhoedplan. Er werd gelogen over gesprekken met omwonenden, de voorziene parkeerproblematiek werd weggewuifd en de nieuwe plek van de AAP bleef in nevelen gehuld. In de buurt wist projectleider Van Otterdijk. Maar hij wilde de exacte locatie niet uit de doeken doen. Ruim vier maanden later (15 juli 2020) werd er een online bijeenkomst georganiseerd. Nog steeds geen uitsluitsel over de AAP: ‘Er worden nieuwe locaties gezocht op loopafstand.’ Weer vier maanden later (11 november 2020) liet een gepubliceerde plattegrond zien waar de gemeente de AAP wilde laten logeren: pal tegenover Tabor. De uitbaters (straatgenoten) van het restaurant reageerden geschokt en vol ongeloof.
Tabor heeft immers al een afvalcontainer aan Singelzijde op de stoep staan en zou nu door een hele batterij van die apparaten geflankeerd gaan worden. Inclusief het zware verkeer van de Iradowagens in het straatje. Projectleider Piet Bakker (inmiddels met pensioen) van de gemeente wilde de plek niet bevestigen, maar ook niet ontkennen. ‘Wat ik wel weet is dat de ontwikkelaar nog steeds druk doende is met dit onderwerp.’ Die ontwikkelaar was Blauwhoed, dus namen de Taboruitbaters contact op met ontwikkelingsmanager Marcel Groeneweg. Hij reageerde zowel mondeling als schriftelijk. Zijn bedrijf gaat niet over de AAP-plek. De gemeente is daarvoor verantwoordelijk. Sterker, hij stelde dat Blauwhoed in hetzelfde schuitje zat als Tabor, want een van de s’Maak-woningen bevindt zich op de hoek waar de AAP staat ingetekend.
En nu zit Jan Ultee, baas van U Vastgoed, met hetzelfde probleem. Hoe verkoop je een woning die aan de ene kant uitzicht biedt op de fantasieloze Woonpluspanden op de Singel en aan de andere kant op afvalcontainers met al die stuitende bijplaatsingen. De tekenaar van de nieuwe artist impression nam alvast een voorschot op die kopers. Als je goed kijkt zitten zij gezellig buiten naar de AAP te kijken. MvO, 29-4-2024 ---------------------
Gemeente beantwoordt s’Maakvragen Het kolosplan aan de kop van de Singel mag in andere handen zijn overgegaan, maar er blijven vragen. U Vastgoed gemaild. Geen reactie, laat staan antwoorden. Vervolgens bij de gemeente aangeklopt. Daar stond projectleider Eelco van Diesen ons te woord. Over de parkeergarage wist hij te melden dat het eenzelfde stapelbedconstructie wordt als in het Blauwhoedplan. Wie buiten die parkeerprijzen valt, krijgt geen vergunning voor de openbare weg. Over parkeren gesproken, de artist impressions laten wel een gebouw zien, maar geen enkele geparkeerde auto. En toch worden er rondom het pand ruim twintig parkeerplekken aangelegd. Dan de AAP. Die komt inderdaad aan de overkant van Tabor. Echter, zo vertelde Van Diesen, omdat op Schieveste een ondergronds afvalsysteem wordt aangelegd, is het wellicht mogelijk om de stationsbuurt aan onze kant ook op dat systeem aan te sluiten. Of de eerste paal, die volgens U Vastgoedbaas Jan Ultee nog voor de bouwvak de grond in gaat, geboord zal worden? De gemeentelijke projectleider stelt dat dat het uitgangspunt is. MvO, 28-5-2024 -----------
Nieuwsblad Schiedam, 10-7-2024 (Verleende vergunningen) ------------------- s'MAAK: eerste paal gaat binnenkort de grond in
SCHIEDAM - De ontwikkelaar van s'MAAK heeft niet stilgezeten: achter de schermen werkt U Vastgoed hard aan de voorbereidingen van dit nieuwbouwproject, zo meldt de gemeente. De verwachting is dat de eerste paal na de bouwvak de grond ingaat. Deze duurzame appartementen komen te liggen aan de Schie, direct naast station Schiedam-Centrum. Dit project is onderdeel van de gebiedsontwikkeling SchieDistrict. Het doel is dat 'iedereen in Schiedam goed kan wonen, werken, leren, ontspannen en zich een leven lang kan ontwikkelen', zegt de gemeente. Schiedam24, 10-7-2024 ---------------------------
Vanmorgen (7-8-2024) werd bij de troosteloze vlakte die overbleef na de brute sloop van een fantastisch voetbalveldje, prachtige oude bomen en een parkeerplaats voor 44 auto’s, het verkoopbord voor s’Maak 2.0 geplaatst. Prijzen nog niet bekend.
Op de website van het gedrocht nieuwe artist impressions. Zoals een blik op de bovenzijde van het lage gedeelte. Wat ontbreekt zijn de luid bejubelde windmolentjes uit het originele Blauwhoedplan. Wat ook ontbreekt –zowel Blauwhoed als U Vastgoed hadden/hebben het er niet over- is een plek voor vleermuizen. Vleermuizen? Jawel, de gemeente liet in 2020 een onderzoek doen in het kader van de wet natuurbescherming en omgevingsverordening Zuid-Holland naar nieuwbouw aan de kop van de Singel. En wat was de aanbeveling?
Gaat de gemeente de aanbeveling van dit onderzoek dat betaald is met belastingpenningen in de gaten houden of wordt het hele onderzoek voor het gemak maar vergeten omdat wethouder Laan (VVD) net zoals haar voorganger Minhas (VVD) koste wat kost 'kapitaalkrachtige' inwoners wil aantrekken? MvO, 7-08-2024 ----------------------------
s’Maak in de U Vastgoed herkansing Plots verscheen bovenstaand bord bij de uitgang van de Overschiesedwarsstraat. Dit, nadat er na het bouwrijp maken van ‘de kop van de Singel’ begin vorig jaar niets meer was gebeurd. Dat had te maken met het Blauwhoeddebacle en, na een jaar, de overname van het plan door U Vastgoed, de ontwikkelaar die ook tekende voor de transformatie van het AMEC-gebouw. Nog vol optimisme liet Jan Ultee, baas van U Vastgoed, via de media weten dat de eerste paal nog voor de bouwvak van dit jaar in de grond geboord zou worden. Er gebeurde niets. De plaatsing van het bord noopte tot het stellen van vragen. Te beginnen met Frank Pieterse, technisch directeur van U Vastgoed. Over de planning en de prangende kwestie die iedereen bezighoudt: parkeren. Schrijven De eerste paal gaat volgens hem voorlopig nog niet in de smakeloze vlakte. Alle omwonenden krijgen voordat er ook maar iets gebeurt een schrijven. Ook op de andere vraag kon hij klaarheid brengen. Woonplus heeft immers 2000 vierkante meter kantoorruimte binnen s’Maak gekocht. Waar worden de bedrijfsauto’s van dat bedrijf geparkeerd? Op een terrein elders in de stad was het antwoord. Van Frank Pieterse naar Peter van Soggel, bedrijfsleider van Wijnen Schijndel, de bouwer van de kolos. Ook hij bevestigt dat het met die eerste paal nog wel even kan duren. Hij denkt aan volgend jaar. Dat schrijven aan de omwonenden klopt. Wat hij niet wist is dat de bewoners van de nummers 7, 9 en 11 van onze straat in de Blauwhoedfase een nulmeting aangeboden kregen. Portier Dat gaat alsnog gebeuren, zo beloofde hij. Desgevraagd wist hij te melden dat er 150 palen de grond ingaan volgens de fundex combipaal methode. Dat zal een week of zes in beslag nemen. Omdat hij de overlast voor de omwonenden tot een minimum wil beperken is er een ‘portier’ aangesteld die dagelijks op de bouwplaats te vinden is. Ook voor klachten. Nee, het zware bouwverkeer zal nooit door onze straat rijden. Dat beperkt zich tot de pko-laan en een stukje aan het begin van de Singel. Nog eens extra uitgelegd dat onze straat uit 1885 stamt. ‘Ons bedrijf ook’, antwoordde hij. ‘Zo zie je maar dat we meer gemeen hebben dan in eerste instantie lijkt.’ MvO, 5-11-2024 ---------- Nieuwsbrief Wijnen Bouw Schijndel
Via de brievenbus, 16-12-2024 -----------------
Pijnpunten in de s'Maak nieuwsbrief Parkeren is en blijft het heikele probleem tijdens het bouwgeweld. We hebben, nu de metamorfose van het AMEC-gebouw bijna achter de rug is, duidelijk gemerkt dat tijdens die operatie niet alleen buurtgenoten die vroeger op het parkeerterrein dat gesloopt is in onze straat parkeren. Maar -de vroege vogels onder ons hebben het zelf gezien- ook bouwvakkers maken jacht op een parkeerplek. Dat gaat straks nog erger worden. Immers, wanneer alles afgesloten wordt en de eerste (en vrijwel enige) straat op de Singel waar je in kunt rijden de onze is, hoef je geen raketkunde gestudeerd te hebben om het effect te kunnen bedenken. Onze straatgenoten, de uitbaters van restaurant Tabor, zitten helemaal aan alle kanten klem. Met een afgesloten Overschiesedwarsstraat is er geen spat ruimte meer voor leveranciers, bezorgauto's en afhaalklanten. Nu al regent het vermanende teksten van handhavers en boetes. Dat kan toch allemaal niet de bedoeling zijn. Bij zowel Wijnen Bouw (Robert Koelink) als de gemeente (Eelco van Diesen) beide pijnpunten neergelegd. Met Tabor gaat de gemeente contact opnemen en de parkeerstromen in onze straat zullen niet alleen door ons, maar ook door de gemeente worden gemonitord. Een oplossing zou kunnen zijn om het eerste deel van onze straat van rijrichting te laten veranderen. MvO, 17-12-2024 ------------------- U Vastgoed: oliebollen en antwoorden Post van U Vastgoed met de uitnodiging om op zaterdag 21 december 2024 aan de rand van de nog smakeloze vlakte een warme consumptie en een oliebol te komen nuttigen en kennis te maken met de bouwers en de nieuwe ontwikkelaar van de s' Maak-kolos. Dat deden we. Uitgebreid gesproken met U Vastgoed–baas Jan Ultee en nog eens verteld wat we allemaal tijdens de Blauwhoedperiode hadden meegemaakt. Voornamelijk over het gebrek aan antwoorden in dat tijdperk op onze vragen. Tevens kwam de frustratie van de uitbaters van Tabor aan bod. Doekjes Rotterdammer Ultee wond nergens doekjes om, gaf gewoon antwoord en bracht helderheid in vaagheden. Zoals het parkeerprobleem. Anders dan de gemeente aangaf, komen er circa tachtig parkeerplaatsen in de buik van het gebouw. Aan de Singelkant wordt de verlichte ingang van de fietsenstalling gemaakt om die kant 's avonds te verlevendigen. Ultee benadrukte nog eens dat hij, afgezien van enkele veranderingen, gebonden was aan het destijds winnende ontwerp van het s’Maak-gebouw. Uiteraard was hij trots op zijn transformatie van het AMEC-pand. Wie niet. Bij de omwonenden lag die operatie niet gevoelig. s’ Maak was van een geheel andere orde. Zowel gemeente als Blauwhoed hadden daar debet aan. Rijrichting Het voor de bouwperiode omkeren van de rijrichting van het eerste gedeelte van onze straat viel overigens in goede aarde. Een vertegenwoordigster van de gemeente die aanwezig was, zou haar uiterste best gaan doen om dat plan te verwezenlijken. Inmiddels heeft de gemeente contact gehad met onze straatgenoten, de uitbaters van Tabor en beloofd parkeerruimte voor leveranciers e.d. vrij te maken. Over horeca gesproken: voor wat betreft de invulling van s’Maak mag van Jan Ultee alleen Loos uit Rotterdam niet meedoen. 'Tuurlijk niet, dan wordt het Smakeloos.' MvO, 21-12-2024
|