Straatse stopcontacten

In februari 2021 vond er een door vrijwel niemand opgemerkte inspectie plaats ter hoogte van het peuterspeelplaatsje. Acht maanden later werd duidelijk wat het doel van die exercitie was.

Onze straat werd in de vaart de volkeren getild en kreeg een heuse laadplek voor elektrische auto's.

Na het afhechten van de open wond...

... maakten vier strepen en een speciale tegel de operatie compleet.

Nu kunnen er aan de vers geïnstalleerde laadpaal twee auto's gehangen worden. De vraag is dus gerechtvaardigd of in de toekomst ook de parkeerplaats links op de foto een officiële laadplek wordt. "Dat kan", antwoordde Sita Ramlal, Beleidsadviseur oplaadinfrastructuur team Ruimtelijke ontwikkeling & beleid. "Bij een hoger gebruik van 4000 KWh wordt het tweede parkeervak ingericht."

In onze directe omgeving bestaan die dubbele prikplekken al:

Overschiesestraat, Teylerstraat en Singel.

Op de laadplaatsen hoeft overigens geen parkeergeld te worden betaald. Dat opent perspectieven voor visite met een stekkerauto. Wie het in z'n hoofd haalt om 's avonds - wanneer petrolheads naar parkeerplaatsen zoeken - een lege prikplek te bezetten, riskeert een boete.

MvO, 7-10-2021

-------------------------

'En toen waren het er ineens twee'

Naar aanleiding van de plaatsing van onze eenarmige bandiet, vertelde een wijkgenoot uit de Oostsingel dat het bij hen ook zo begonnen was. “Voor we het wisten waren er ineens twee laadplekken.” Een handig tooltje van Google maps, waarmee je terug in de tijd kunt blikken, bewijst zijn gelijk:

 

Juni 2015 – nog niets aan de hand.

 

Mei 2016 – één laadplek.

 

Juli 2017 -  twee pijlen.

-----------------

Aan twee kanten stekkeren

Stekkerplek nummer twee zag al na vier maanden het zonlicht. Dat betekent dat de eerste een hoger gebruik van 4000 KWh had bereikt.

MvO, 28-2-2022